Vier vragen aan topman Paul Polman en Mike Polk, verantwoordelijk voor alle
vier de productcategorieën bij Unilever.

Gaat Unilever de stijging van grondstofprijzen doorberekenen?
Polman: ,,We zijn niet van plan de consument alles te laten betalen. Het
grootste gedeelte van de extra kosten willen we opvangen met
kostenbesparingen, maar prijsverhogingen voeren we ook door. Dit komt nadat
de afgelopen twee jaar de prijzen zijn verlaagd.”

Worden alle producten duurder?
Polk: ,,De grondstoffen wegen het zwaarst op de voedingsproducten want daar
gebruiken we ze, maar zeker niet alleen. Palmolie is niet alleen een
voedingsmiddel, we gebruiken het ook in onze zeep. Wij zijn al begonnen met
het verhogen van de prijzen van sommige producten en dat zullen we ook
blijven doen. We kijken alleen wel heel precies in welke productcategorieën
en in welke landen we prijsverhogingen kunnen doorvoeren.”

Waarom moeten consumenten de duurdere Unileverproducten blijven kopen en
niet overstappen naar goedkopere alternatieven?

Polk: ,,Unilever heeft sterke merken. Dat is onze kracht. De kracht van de
merken is echt heel groot. Bovendien komen wij met sterke en grote
innovaties zoals de lichaamsverzorgingsproducten van Dove voor mannen en de
deodorants van Rexona. Wij denken echt dat onze merken standhouden. Dat
hebben ze ook gedaan in 2008 toen de grondstofprijzen ook hoog opliepen.”

Hoeveel vertrouwen heeft Unilever dat het niet minder producten zal
verkopen ondanks hogere prijzen?

Polman: ,,We staat pas aan het begin van 2011 en het is moeilijk
vooruitkijken. Daarvoor zijn de markten te beweeglijk. De grondstofprijzen
veranderen van week tot week, bijna van dag tot dag. Wat ik weet, is dat
Unilever al twee jaar goed gepresteerd heeft in een competitieve markt en
lastige economische omstandigheden. En daar gaan we mee door. Onze merken
moeten uitdagend blijven. Want groeien op zich is makkelijk. Als je het
gratis weggeeft, groei je ook, maar het gaat om de kwaliteit van de groei.
En dan is het beschermen, goed in de markt blijven zetten van onze merken
het belangrijkste.”

Lees ook:

Winst Unilever beter dan verwacht

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl